فناوری اطلاعات و ارتباطات

Information & Communication Technology

فناوری اطلاعات و ارتباطات

Information & Communication Technology

رسیدن فیبر نوری به در منازل در انتظار تجهیزات


معاون طرح و توسعه مخابرات استان تهران در تشریح برنامه‌های بر بستر فیبر نوری مخابرات استان تهران گفته بود که در حال حاضر پروژه GPON آغاز شده و در دو منطقه تهران در حال اجرا است و در صورت خرید تجهیزات در حجم وسیع‌تر، این پروژه در مناطق وسیع‌تری از تهران آغاز خواهد شد.

به گزارش ایسنا، سمیع‌الله صادقی سال گذشته گفته بود مخابرات استان تهران با اجرای شبکه GPON ، شبکه دسترسی مخابراتی را از کابل‌های فیبر نوری سوق می‌دهد.

وی با اشاره به در دستور کار بودن این طرح بیان کرد: این طرح مشابهت‌هایی با طرح FTTX دارد که در آن، فیبرنوری به سمت خانه‌ها نزدیک می‌شود و استفاده از کابل مسی کاهش می‌یابد.

صادقی با تأکید بر تأثیرگذاری طول کابل مسی بر کیفیت ارتباطات گفته بود: درصددیم دسترسی از کابل مسی به سمت فیبر کاهش یابد و اکنون این طرح در مناطق 2 و 8 در حال بهره برداری است.

اما معاون طرح و توسعه مخابرات استان تهران در سال جاری درباره‌ وضعیت فیبر نوری کشیده شده در استان تهران و اشاره به توسعه‌ شبکه فیبرنوری برای ساختمان‌ها و مراکز مسکونی به خبرنگار ایسنا گفت: در حال حاضر فیبرنوری از نزدیکی منازل می‌گذرد ولی هنوز به داخل آپارتمان‌ها راه نیافته است و باید در داخل ساختمان به ویژه ساختمان‌های در حال ساخت مد نظر قرار بگیرد.

صادقی بیان کرد که در چند منطقه، همچون مناطقی از بومهن، شبکه‌ جدید را با هزینه‌ فیبرنوری سامان دادیم و در محل‌هایی نیز توسعه شبکه داریم و طراحی بر اساس فیبرنوری بوده و در حال برگرداندن کابل‌ها برای مشترکان هستیم.

*راه‌اندازی FTTX در نیمه دوم سال

به گفته مسئولان هنوز فیبرنوری به منازل افراد راه نیافته اما آمادگی راه‌اندازی به صورت FTTH ( داخل ساختمان) وجود دارد.

صادقی از طرح بزرگ منطقه 2 تهران در نیمه دوم سال خبر داد و افزوده بود: فیبر در مراکزی از منطقه 2 که پیش شماره آنها با عدد دو شروع می‌شود تا حدودی کشیده شده و تجهیزات آنها در حال آماده شدن است.

پس از این‌که فیبر نوری برای منازل مشترکان کشیده شود می‌توانند از سرویس‌های مختلفی بهره ببرند و حتی برای اینترنت با سرعتی از 128 تا 100 مگ را درخواست کنند.

اما قائم مقام مدیر عامل شرکت مخابرات استان تهران در توضیح توسعه شبکه کابل با فیبرنوری به ایسنا، بیان کرد که کابل‌های مسی در حال جمع‌آوری است و کافوهای معمولی جمع می‌شوند و فیبرنوری جایگزین آن می شود.

قائم مقام مدیر عامل شرکت مخابرات استان تهران، فیبرنوری در استان تهران را 10 هزار و 293 کیلومتر اعلام کرد که هشت هزار و 952 کیلومتر آن در استان تهران و هزار و 341 کیلومتر در استان البرز کشیده شده است.

توسعه این شبکه هزینه‌های کمتری را برای مخابرات خواهد داشت و با فیبرنوری نیاز بیشتری از مردم رسیدگی می‌شود و در حال حاضر در شبکه‌های دسترسی ارتباط بین مراکز مسیرهای پشتیبان و ارتباط بین شهرستان‌های استان از فیبر نوری استفاده می‌شود. شبکه‌های بین استانی با فیبرنوری است که نسبت به کابل‌های مسی هزینه کمتری را به دنبال دارد و در اختیار ارتباطات زیرساخت است.

به گزارش ایسنا، طرح توسعه شبکه کابل‌های مخابرات حدود دوسال است در حال انجام است و از سال گذشته موضوع کاهش کابل‌های مسی و افزایش ارائه خدمات از طریق فیبر نوری بیشتر مطرح شده است ، اما موضوع حائز اهمیت برای افزایش سرعت اینترنت و ارائه خدمات با کیفیت بهتر منوط به گسترش فیبر نوری است که طبق اظهارات مسئولان مخابرات از سال گذشته تا کنون تنها دو منطقه تهران را تحت پوشش فیبر نوری قرار داده است.

منبع : www.ICTna.ir
نظرات 2 + ارسال نظر
MAMAL سه‌شنبه 16 آبان 1391 ساعت 21:27 http://vasisari-ict.blogsky.com

امیدواریم زودتر پروژه اجرایی کسترده بشه.در همون تهرانم کامل اجرا به خدا رو 100000مرتبه شکر

ما ملت ایران همیشه امیدواریم!

iman asgari سه‌شنبه 16 آبان 1391 ساعت 22:08 http://www.iman-asgari.blogfa.com

salam
mer30 az matlabet dadashi

ممنون که به ما سر زدی ایمان جون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد