فناوری اطلاعات و ارتباطات

Information & Communication Technology

فناوری اطلاعات و ارتباطات

Information & Communication Technology

دستیابی به سرعت ۵۷٫۶ ترابیت در ثانیه بر بستر فیبر نوری


شرکت نوکیا-زیمنس به همراه کنسرسیومی متشکل از چند موسسه تحقیق و توسعه، موفق به ارائه رکورد جدیدی در افزایش ظرفیت انتقال اطلاعات توسط نور بر بستر فیبر نوری چند حالته به صورت تجاری شده است.

به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا) در حالی که سرعت کنونی انتقال اطلاعات نوری به صورت تجاری ۹٫۶ ترابیت در ثانیه است، با افزایش ۶ برابری سرعت انتقال اطلاعات نوری به سرعت ۵۷٫۶ ترابیت در ثانیه رسیده است.

در این تکنیک از spatial multiplexing بر بستر فیبر نوری چند حالته استفاده شده است و این افزایش ظرفیت در کنفرانس مخابرات نوری اروپا (ECOC) مورد تأیید قرار گرفته است.

به گفته مدیر تحقیق و توسعه شبکه‌های نوری شرکت نوکیا-زیمنس، با این میزان سرعت انتقال اطلاعات می‌توان روی یک فیبر نوری دو برابر ظرفیت مورد نیاز جمعیت ۷ میلیاردی جهان برای برقراری تماس تلفنی همزمان را تحت پوشش قرار داد اما این ابتدای راه است و تا سال ۲۰۲۰ ما قادر به افزایش ۱۰۰ برابری این ظرفیت خواهیم بود. این بدان معناست که یک فیبر نوری ظرفیت لازم برای انتقال ۴۰ میلیون کانال تلویزیونی همزمان را دارد.

علاوه بر این انتظار می‌رود استفاده از تکنولوژی spatial multiplexing تأثیر زیادی بر اقتصاد جهانی خواهد داشت. به عنوان مثال شرکت‌های تجاری که از فرکانس بالا استفاده می‌کنند و به ارتباطات سریع دیتا متکی هستند، با کاهش تأخیر اطلاعات نوری سودآوری بیشتری خواهند داشت.

دستیابی به این تکنولوژی توسط کنسرسیوم ModeGap صورت گرفته است که شامل NSN، دانشگاه Southampton و دانشگاه صنعتی Eindhoven و چند شرکت دیگر است.

بخشی از سرمایه‌گذاری در این پروژه توسط اتحادیه اروپا و تحت برنامه هفتم این اتحادیه صورت گرفته است و جزئیات فنی این پروژه در کنفرانس مخابرات نوری اروپا (ECOC) در آمستردام ارائه شد.

منبع : www.ICTna.ir
نظرات 1 + ارسال نظر
MAMAL شنبه 13 آبان 1391 ساعت 22:57 http://vasisari-ict.blogsky.com

WOW
That's so amazing

درسته ولی شگفت انگیز تر از این، افزایش چندین برابری اون تا سال 2020 هست!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد