فناوری اطلاعات و ارتباطات

Information & Communication Technology

فناوری اطلاعات و ارتباطات

Information & Communication Technology

مقایسه ی مدولاسیون های DSB و SC و SSB

مقایسه ی مدولاسیون های DSB و SC و SSB


مدولاسیون DSB  که مخفف ( Double Side Band ) می باشد، برای ارسال پیام، به یک پهنای باند ( BW=2W ) نیاز دارد، مثلاً اگر فرستادن یک پیام با پهنای باند ۴ کیلوهرتز مورد نظر باشد، به یک پهنای باند ۸ کیلوهرتزی نیاز داریم. همچنین بخاطر اینکه کریر نیز ارسال می شود، مجبور به ارسال قدرت اضافی هستیم، یعنی در حقیقت، ۷۵ درصد قدرت ارسالی حاوی کریر است و فقط ۲۵ درصد قدرت حاوی پیام است. اگرچه مدولاسیون DSB در فرستنده خود، مشکلات فوق را دارد، اما گیرنده ای ساده به نام آشکار ساز پوش دارد که در آن دیگر به اسیلاتور محلی نیاز نیست.

مدولاسیون DSB_SC که مخفف ( Double Side Band_Slur Carrier ) می باشد، نوع اصلاح شده مدولاسیون DSB می باشد. در این مدولاسیون مشکل ارسال قدرت اضافی ناشی از ارسال کریر، برطرف شده است، اما مشکل پهنای باند ( BW=2W )  همچنان پابرجاست، عمده ترین مشکل مدولاسیون DSB_SC  این است که کریر فرستنده و گیرنده آن حتماً باید سنکرون باشد، به عبارت دیگر کریر فرستنده و گیرنده، باید هم فاز و هم فرکانس باشند، در غیر این صورت پیام آشکار شده درخروجی، دارای اعوجاج خواهد شد.

مدولاسیون SSB که مخفف ( Single Side Band ) می باشد، هیچ کدام از مشکلات مدولاسیون های DSB و DSB_SC ، را ندارد. یعنی پهنای باند ( BW=W ) بوده و صد در صد قدرت ارسالی نیز حاوی پیام است. می توان محاسبه نمود که توان مصرفی فرستنده SSB برای ارسال یک پیام نوعی، نصف توان مصرفی فرستنده DSB برای ارسال همان پیام است. از این رو، در جاهایی که مشکل پهنای باند و قدرت وجود دارد، از مدولاسیون SSB استفاده می شود، و برای ارسال پیام به نقاط دور دست مناسب می باشد. لازم به ذکر است که سیستم SSB را، فقط شرکت مخابرات دارد، چون فرستنده و گیرنده ی خاص خود را می طلبد و تنها شرکت مخابرات از عهده نگهداری و تأمین قطعات فنی و اقتصادی آن بر می آید. مهمترین کاربرد SSB در مخابرات، ارسال تعداد زیادی پیام تلفنی است. در داخل شهر، هر مشترک دارای یک کانال انتقال، که همان زوج سیم تلفنی است، می باشد. ولی در ارتباطات برون شهری، چون یک کانال انتقال داریم، باید پیام ها مدوله و بسته بندی شوند تا بتوان چندین پیام مختلف را از یک کانال انتقال، عبور داد. بسته بندی کردن پیام ها به  “مالتی پلکسینگ”  مشهور می باشد و به ۲ صورت FDM  و  TDM وجود دارد.


منبع : wikipower.ir

نظرات 1 + ارسال نظر
کاظمی جمعه 28 مهر 1391 ساعت 13:46

مطالب مفید است با تشکر فراوان

موفق باشید
کاظمی

متشکرم استاد ، نظرات حضرتعالی روحیه مثبتی است برای من.
با آرزوی موفقیت برای شما.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد